
Criterii de performanță în administrația publică locală
În ultima perioadă subiectul eficientizării cheltuielilor statului revine obsesiv în atenția publică, asta și pentru că afectează viața și buzunarul marii tuturor cetățenilor din România și nu numai (zic!).
După prezentarea draftului de ordonanță de urgență prin care se reduc cheltuielile aparatului bugetar, am aflat că administrațiile publice locale nu doar vor fi suspuse unor reorganizări, ci vor trebui să îndeplinească anumite criterii de performanță pentru a mai putea solicita bani suplimentari de la bugetul statului.
Fie vorba între noi, nu cred că se va întâmpla asta și vă asigur că după ce veți vedea un grafic câteva rânduri mai jos și voi veți fi de părere cu mine.
Am stat și m-am gândit cam care ar fi criteriile de performanță care ar putea să ne arate clar și fără dubii când o administrație publică locală este sau nu performantă, dincolo de simpatiile politice. Așa că am întocmit o listă cu câteva criterii de performanță care ar putea să ne lămurească care din primari e gospodar și care ar trebui să mai lucreze la acest aspect.
Respectarea bugetului anual
Acest criteriu ar trebui să măsoare cât de bine autoritatea publică locală a reușit să se conformeze bugetului aprobat pentru fiecare an fiscal. Atât veniturile cât și cheltuielile trebuie estimate într-un mod realist și realizate într-o proporție cât mai mare. Procentul realizat atât în cazul veniturilor, cât și a cheltuielilor poate reprezenta un criteriu de performanță obiectiv.
Depășirea cheltuielilor sau nerealizarea veniturilor ar trebui să genereze o analiză care să identifice deviațiile de la bugetul inițial, astfel încât odată identificate să poată măsoare ecartul deviației de la bugetul inițial.
Rapoartele venituri/nr. locuitori și cheltuieli/nr. locuitori
Raportul venituri/cheltuieli (sau venituri totale/cheltuieli totale) reprezintă un indicator esențial al sănătății financiare a unei autorități publice locale. Acest indicator arată în ce măsură veniturile colectate sunt suficiente pentru a acoperi cheltuielile aferente funcționării și dezvoltării comunității. O valoare pozitivă a acestui raport indică un excedent, în timp ce o valoare negativă indică un deficit.
Pentru a oferi însă un criteriu de performanță obiectiv trebuie să raportăm atât veniturile cât și cheltuielile la numărul de locuitori pe care îi are în evidențe administrația publică locală. Dacă se dorește a lua în considerare și suprafața gestionată de administrația publică locală se poate înlocui nr de locuitori cu densitatea de locuitori pe metru pătrat.
Raportul dintre cheltuielilor generate de instituție și cheltuielile totale
Unul dintre rapoartele cele mai elocvente după părerea mea este procentul de cheltuieli alocat pentru susținerea aparatului bugetar al administrației publice locale, din totalul cheltuielilor generate într-o perioadă de timp. Nu cred că o comunitate se poate dezvolta când se cheltuie o mare parte din veniturile obținute doar pentru susținerea aparatului bugetar și de aceea, aș pune acest procent în această lista a criteriilor de performanță.
Pentru exemplificare vă prezint mai jos un grafic care arată procentul cheltuielilor cu autoritățile executive a UAT-urilor din județul Galați, in perioada 01 ianuarie 2023 – 31 iulie 2023. Se observă cu ușurință că sunt localități în care ponderea acestor cheltuieli este de 45% din totalul cheltuielilor.

Nu am afișat numele tuturor localităților, ci doar celor care stau cel mai bine la acest capitol, pentru că scopul meu nu e să arăt cu degetul, ci doar să exemplific cum un astfel de criteriu de performanță ar regla natural cheltuielile administrației publice locale.
De ce ar trebui introduse criteriile de performanță!?
Răspunsul e unul simplu: aceste criterii de performanță pot ajuta la asigurarea unei gestionări sănătoase a finanțelor publice locale și la crearea unei baze solide pentru dezvoltarea și prosperitatea comunității. Prin urmărirea atentă a acestor criterii de performanță financiară, autoritățile publice locale pot asigura o gestionare mai eficientă și mai transparentă a resurselor financiare, contribuind la bunăstarea și dezvoltarea durabilă a comunității. În final, monitorizarea constantă a raportului venituri/cheltuieli oferă o imagine clară asupra stării financiare a autorității publice locale și ajută la luarea deciziilor informate pentru a asigura o gestionare fiscală responsabilă și sustenabilă.
În secțiunea de comentariile vă puteți expune propriile păreri și puteți adăuga criteriile care voi credeți că ar putea măsura cu acuratețe performanțele administrației publice locale.
Comments (0)